Ceremonies


Naast sjamaanse/sjamanistische workshops en cursussen organiseren we ook sjamaanse rituelen. In het bijzonder zijn dat de 'Woodrose-ceremonies' en de 'Sjamanistische dood'-rituelen. Deze zorgen voor diepgaande transformatie en bevelen we dan ook van harte aan. Overige ceremonies worden op de kalender geplaatst en komen in onze nieuwsbrief.
 
De tarieven zijn te vinden in de agenda en de kalender bij de betreffende activiteit.
 
 
'Woodrose-ceremonies' door Jacob, Mura, assistenten
Duur: 1 avond, overnachting is inclusief
 
De Hawaïan Baby Woodrose is een entheogeen, d.w.z. een plant-aardig bewustzijnverruimend middel. Evenals Morning Glory bevat een stofje wat LSA genoemd wordt. LSA is een bewustzijnverruimende stof, enigszins vergelijkbaar met de DMT in Ayahuasca. Zoals Ayahuasca gebruikt werd (en wordt) door de indianen in Zuid-Amerika, zo wordt LSA door de indianen in Midden-Amerika gebruikt. Zoals de Zapotec en de Azteken. Het kauwen op LSA-houdende zaden is voor hen een manier om in contact te komen met hun goden. Aangezien veel mensen inmiddels wel ervaring hebben met Ayahuasca, zal ik de Woodrose er in dit artikeltje waar nodig mee vergelijken.
 
Woodrose-ceremonies zijn niet gebruikelijk in Europa, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ayahuasca, San Pedro e.d. Voor zover mij bekend is Centrum Lumos de enige plek die (sinds kort) deze ceremonies organiseert. Gebruik van de Woodrose en de Morning Glory zitten dan ook in de hoek van de smartshop. En dat is jammer: een ceremonie heeft een grote meerwaarde en is bijzonder introspectief. Het is een ervaring die je bijzonder inzicht kan geven en kan helpen bij het verwerken van bepaalde ervaringen.
 
Waarom dan Woodrose ipv Ayahuasca? Wel, om te beginnen is het niet of/of: het kan elkaar prima aanvullen. Die dingen waar je met Ayahuasca net niet bij kunt komen, vaak iets fysieks, daar kan de Woodrose je mogelijk bij helpen (en omgekeerd). Ik wilde vooral bezig zijn met het (door)ontwikkelen van een ceremonie die uit andere tradities stamt. Al enkele jaren geleden ben ik begonnen om daar vorm aan te geven. Het gaat er daarbij meer om bezig te blijven met verbinden met sjamaans erfgoed dan het 'aanbieden van een avond'.
 
Er zijn inmiddels heel veel plekken waar je een Ayahuasca-ceremonie kunt bijwonen, maar het is bijzonder verrijkend om ook eens op een andere manier naar jezelf en de wereld te kijken. Wie deelneemt krijgt van ons de gemalen zaadjes om te eten. Dit is geheel legaal, er worden geen psycho-actieve stoffen uit de zaden geextraheert. Dat doen de indianen tenslotte ook niet. De zaden zijn ‘goed in te nemen’: geen vieze smaak zoals bij Ayahuasca. Wel kun je ook van Woodrose best misselijk worden en soms over moeten geven. De dag van de ceremonie vasten en voor/tijdens de ceremonie wat gember(thee) innemen kan helpen de misselijkheid te verminderen.
 
Alhoewel je het gebruik van Woodrose enigszins kunt vergelijken met Ayahuasca is de uitwerking toch weer geheel anders. LSA is lang zo visueel niet als DMT. Mooie beelden van figuren en kleuren komen in verhouding bijna niet voor. Het draait om voelen! LSA werkt sterk op je onderste chakra’s. Soms met de ervaring dat je lichaam als het ware ‘gescand’ wordt op problemen.
Voor Woodrose is geen MAO-remmer nodig. Er zijn dan ook geen beperkingen wat medicijnen en voeding betreft. Wel beïnvloedt het je bloeddruk. Meestal verhogend, maar ook verlagend komt voor. Als je dus last hebt van bloeddruk- of hartproblemen dan kun je niet meedoen aan deze ceremonies.
Wanneer kun je dan wel mee doen? Om te beginnen laten we alleen volwassenen toe. Verder moet je voor ogen houden dat we een ceremonie aanbieden, geen partydrug. Als je bij jezelf naar binnen wilt kijken ben je van harte welkom.
 
We beginnen half 5 ’s middags met voorbereiding en uitleg, de ceremonie openen we ca. 6 uur. Vanwege de sfeergevoeligheid zijn de ceremonies in witte kledij. Een LSA-reis duurt ongeveer 6 uur, waarna je je nog een hele tijd kalm en puur voelt. Soms ook giebelig. Tijdens de ceremonie staan bijzonder invoelende en ervaren assistenten je bij waar dat nodig is. Er wordt bij de ceremonie veel gebruik gemaakt van muziek, ook live zoals met drums, klankschalen, koshi's e.d. Na afloop is er nog een maaltijd. De volgende ochtend, na het ontbijt, evalueren we we de ervaringen waarna je huiswaarts kunt gaan.
 
In de agenda kunnen mogelijk ook thema-ceremonies staan (innerlijk kind, rouw, familiekarma e.d.), indien niet aangegeven zijn de ceremonies echter niet thema-gebonden. Meedoen of meer info? Bel of mail dan maar even. Als je bij ons nog niet bekend zijn dan nemen we even contact op om een en ander door te nemen.
 

 
'Sjamanistische dood-rituelen' door sjamanca Umai (Mura)
Duur t/m het 5e level: 1 avond per ritueel
 
De ‘sjamanistische dood’-rituelen zijn bedoeld om dat in je te laten sterven wat je kwijt wilt, zodat er nieuwe energie geboren kan worden. Het zijn oeroude rituelen, welke in vele tradities voorkomen. Was dit eerder voorbestemd voor sjamanen (in spe), tegenwoordig kan iedereen meedoen. In totaal zijn er 7 levels van de sjamanistische dood. Zeer diepgaande transformatie vindt plaats als je ze alle 7 volgt. Maar ze zijn ook los van elkaar te volgen. I.v.m. het weer wordt het 4e ritueel in mei georganiseerd.
 
Het 1ste level (15-11-"19) is bedoeld om je kijk op de wereld te verhelderen. Je opent je voor nieuwe wegen en opent nieuwe energetische kanalen. Je wordt gereinigd door sjamaanse spirits die oud vuil van je opeten. Het ritueel is dan ook heilzaam bij klachten van allerlei aard. Door oude overtuigingen en gewoontes los te laten stel je je open voor vernieuwing.
 
Bij het 2e level (13-12-'19) staan relaties centraal. Je neemt afscheid waar dat nodig is, je zegt wat je nog kwijt moet, je vergeeft en je vraagt om vergeving. Je opent je hart en laat oude hartepijn gaan. Verlos je van oude emoties, bijbehorende situaties en oude verbindingen die je energie kosten.
 
Het 3e level (17-1-'20) is een ritueel waarin je geblokkeerde energie getransformeerd wordt en je jezelf verder intuïtief opent. Het contact met je innerlijke waarnemer wordt zuiverder, waardoor je heldere vermogens toe kunnen nemen.
 
Het 4e level (21-2-'20) wordt buiten uitgevoerd, soms ook in een grot. Het accent ligt vooral op het loslaten van angst en contact maken met Moeder Aarde. Je wordt gedeeltelijk begraven en ziet je oude leven en dood onder ogen. Als je in je kuil (graf) ligt kun je je angsten aan Moeder Aarde geven, zodat zij ze kan transformeren en jij verder kunt groeien. Vandaar dat je ook weer met aarde bedekt wordt om haar geheel rond om je te kunnen voelen (je gezicht mag vrij blijven). Diepgaande transformatie kan plaats vinden door de onthechting die plaats vindt, en door te herkennen wat er eigenlijk echt belangrijk voor je is in je leven. Door dit ritueel ga je je meer richten op het doel waarvoor je op aarde gekomen bent.
  
In het 5e level (27-3-'20) maak je contact met de spirit van de berg. Door zijn wereld binnen te gaan betreed je de ruimte van tijdloosheid: een ruimte tussen de onderwereld (het verleden) en de middenwereld (het Nu). Tijdens deze ceremonie transformeer je blokkades in je lichaam die ons tegenhouden om kosmische energie op te vangen en te vertalen. Het brengt je naar een hoger ontwikkelingsniveau, waardoor je spirituele kennis kunt ontvangen, je telepathisch vermogen en intuïtie vergroten.
 
Het 6e level (29-4-'20) van de sjamanistische dood vindt plaats in een zweethut. Deze wordt chadir genoemd, het huis van de dood. Hier krijg je eenvoudig contact met de spirit van de dood. De hete stenen, de stoom, de hut zelf en de geuren helpen je om je karma op te schonen en je angsten los te laten.
 
Het 7e en tevens laatste level (11/12-6-'20) is een vision night in de vrije natuur. Je krijgt de kennis terug uit je jeugd en uit je vorige levens. Je reist langs de rivier van het leven naar de moerassen van de wereld van Erlik. Dit ritueel is het begin van je nieuwe leven, alle spirituele connecties die nodig zijn worden geopend. Dit level geeft je een diep contact met de spiritwereld.